쪼꼬만 지식 가게

Tiny Wisdom Saves You!

Tiny Wisdom saves You!

데이터/아빠표 홈스쿨

📘 수능 영어 문법 총 정리 한 눈에 보기

쪼꼬만 아저씨 2025. 2. 17. 20:15
반응형

📘 수능 영어 문법 총정리

수능 영어 문법은 단순 암기가 아니라 문맥 속에서 활용하는 능력이 중요합니다.
아래에서 수능에서 자주 출제되는 핵심 문법을 정리해볼게요!


📌 1. 문장의 기본 구조 (Sentence Structure)

영어 문장은 5형식(SVO 패턴)으로 구성됨.
문장 분석이 어려운 경우, 동사(V) 먼저 찾기!

형식 구조 예문

1형식 S + V He sleeps early.
2형식 S + V + C She is a doctor.
3형식 S + V + O I like coffee.
4형식 S + V + IO + DO She gave me a book.
5형식 S + V + O + OC They call me a genius.

📌 2. 시제 (Tense)

현재, 과거, 미래뿐만 아니라 "완료형"과 "진행형"이 출제 포인트!

시제 형태 예문

현재완료 have/has + p.p. I have seen that movie before.
과거완료 had + p.p. He had left before I arrived.
미래완료 will have + p.p. By next year, I will have graduated.
현재완료진행 have/has been + V-ing She has been studying for hours.

수능에서 자주 나오는 포인트

  1. 현재완료 (경험, 결과, 완료, 계속)
    • I have never been to France. (경험)
    • He has just finished his work. (완료)
  2. 과거완료 → 특정 과거보다 이전 사건
    • I had left before she arrived.
  3. 미래완료 → 미래 특정 시점까지 완료
    • By 2025, AI will have changed the world.

📌 3. 가정법 (Conditional Sentences)

가정법 문제는 수능에서 거의 매년 출제됨!

✅ 1) 가정법 과거 (현재 사실의 반대)

If + 주어 + 과거동사, 주어 + would/could/might + 동사 원형
✔ 예) If I were you, I would study harder. (내가 너라면 더 열심히 공부할 텐데.)

✅ 2) 가정법 과거완료 (과거 사실의 반대)

If + 주어 + had + p.p., 주어 + would/could/might + have + p.p.
✔ 예) If I had studied, I would have passed the test.

✅ 3) 혼합 가정법

과거 사실이 현재에 영향을 미칠 때
✔ 예) If I had studied harder, I would be a doctor now.
(과거에 더 공부했더라면, 지금 의사가 되었을 텐데.)


📌 4. 수동태 (Passive Voice)

수능에서는 능동/수동 변환 문제가 자주 출제됨.

능동태 수동태

They built a bridge. A bridge was built by them.
She is writing a book. A book is being written by her.
They will finish the project. The project will be finished.

수동태에서 "by + 행위자"는 자주 생략됨!
완료형과 진행형도 수동태 가능

  • The work has been completed. (완료)
  • The house was being built. (진행)

📌 5. 관계사 (Relative Clauses)

관계대명사와 관계부사 구별 필수!

✅ 1) 관계대명사 (who, whom, which, that, whose)

주격 (who, which, that)

  • He is the boy who loves soccer.
  • This is the book that I read.

목적격 (whom, which, that) → 생략 가능

  • She is the girl (whom) I met.

소유격 (whose) → 뒤에 명사

  • He is the man whose car is red.

✅ 2) 관계부사 (when, where, why)

선행사가 장소 → where

  • This is the house where I was born.
    선행사가 시간 → when
  • I remember the day when we met.

관계대명사 vs 관계부사 구별하기

관계대명사 관계부사

This is the place that I like. This is the place where I was born.
I remember the day that he came. I remember the day when he came.

📌 6. 비교급 & 최상급 (Comparatives & Superlatives)

비교급: -er / more + 형용사 + than
최상급: the + -est / most + 형용사

원급 비교급 최상급

fast faster fastest
beautiful more beautiful most beautiful
good better best
bad worse worst

비교급 강조 표현

  • This book is much more interesting than that one.
  • He is far better at math than me.

the 비교급, the 비교급 (하면 할수록 ~하다)

  • The more you study, the smarter you get.

📌 7. 강조구문 (Cleft Sentences)

It is ~ that 강조
✔ 예)

  • It was Tom that broke the window. (창문을 깬 건 바로 톰이었다.)

What ~ is 강조
✔ 예)

  • What I need is a break. (내가 필요한 것은 휴식이다.)

📌 8. 분사구문 (Participial Phrases)

접속사 + 주어 + 동사 → 분사구문 변환 가능
능동 → 현재분사(-ing) / 수동 → 과거분사(-ed)

✔ 예)

  • (원래 문장) Because she was tired, she went to bed early.
  • (분사구문) Being tired, she went to bed early.

부대상황 표현 (동작이 동시에 일어날 때)

  • He walked out whistling a song. (그는 노래를 흥얼거리며 걸어 나갔다.)

📌 9. 접속사 & 도치

부정어 + 도치
✔ 예)

  • Never have I seen such a beautiful sunset.
  • Not only did he finish early, but he also helped me.

조건문 if 생략 도치
✔ 예)

  • (if 생략 전) If I had known, I would have helped you.
  • (if 생략 후 도치) Had I known, I would have helped you.

✅ 수능 영어 문법 정리 TIP

  1. 기본 개념을 정확히 이해하고, 예문을 통해 패턴 익히기
  2. 문제 유형별로 접근 방법 익히기 (능동/수동, 가정법, 비교급 등)
  3. 독해와 연결해서 문법 활용 연습하기
  4. 수능 기출 문제를 통해 반복 학습하기

 

반응형